sunnuntai 4. elokuuta 2013

Menovinkkejä Tukholmassa

Lupasin kirjoittaa Tukholman reissultani vielä muutamia menovinkkejä. Me olimme lasten kanssa reissussa ja myös lapsille Tukholma tarjoaa myös paljon mukavaa nähtävää ja koettevaa. Koska lapsemme ovat vielä niin pieniä, pelkästään uusi leikkipuisto tarjoaa jo paljon elämyksiä. Jos taapero olisi saanut päättää, olisimme seisseet neljä päivää sillalla vilkuttelemassa metroille. Kyllä me aika tuttu näky olimmekin päivittäin tuolla sillalla. Voi miten iloiseksi pieni voi tulla, kun metrokuskit vilkuttelivat takaisin tai tuuttasivat tervehdyksen.

Yhtenä päivänä päätimme kuitenkin käydä monelle lapsiperheelle tutussa kohteessa Junibackenissa. Meille kerta lastenmuseossa oli ensimmäinen. Kovasta sisäänpääsymaksusta huolimatta (aikuiset 145 kruunua, yli kaksivuotiaat lapset 125 kruunua) Junibacken oli kokemuksen arvoinen niin lapsille kuin aikuisille.

Aikuisen näkökulmasta oli erittäin ilahduttavaa, että paikkaan oli todella nähty vaivaa. Astrid Lindgrenin- ja muutaman muiden satujen tapahtumapaikat olivat rakennettu huolellisesti. Vimmerbyn asemalta lähtevän satujunan kyydissä pääsi koko perhe seikkailemaan Astrid Lindgrenin satujen maailmaan ja selostus tuli suomeksi. Taapero nautti matkasta kovasti, varsinkin kun juna lähti välillä lentoon. Jotkut sadut olivat kuitenkin vielä vähän jännittäviä alle kolme-vuotiaalle.

Junibackenissa lapset saavat vapaasti tutkia ja leikkiä lavasteissa ja retrohullulle aikuiselle paikka tarjoaa paljon silmäniloa! Muumitalo oli varsin tunnelmallinen:

Viirun ja Pesosen luona:

Vimmerbyn juna-asemalta lähdettiin junamatkalle. Matkan aikana ei saanut valokuvata.

Junamatkan jälkeen pääsee tutustumaan Peppi Pitkätossun huvikumpuun. Huvikumpu vilisi lapsia ja minä otin kuvia vain pienistä yksityiskohdista. Pepin keittiö oli erityisen hieno:

Me menimme Djurgårdenin saaressa sijaitsevaan Junibackeniin lautalla (Djurgårdsfärjan) ja paluumatkan kävelimme. Paluumatkalla poikkesimme minulle tuntemattomampaan osaan Tukholmaa, Östermalmille. Östermalmilta löytyi mahtava kauppahalli (osoite on Östermalmstorg 114), josta suosittelen hakemaan eväät, jos haluaa mennä esimerkiksi lasten kanssa puistopiknikille. Kauppahallissa on myös ravintoloita. Minua ihan harmittaa, että en ollut aikaisemmin tiennyt tämän olemassaoloa. Kauppahallista löytyy vaikka minkälaisia herkkuja!
Kauppahalli on avoinna ma-to 9.30-18, pe 9.30-19 ja la 9.30-16.

Kauppahallin lähellä on aivan ihastuttava lelukauppa Leksaksborgen. Lelukauppa on mielestäni tutustumisen arvoinen, vaikka ei mitään haluaisi ostaa. Toinen Leksaksborgen sijaitsee Kungsholmenin kaupunginosassa. Östermalmin Leksaksborgen löytyy Östermalmstorgilta ja on auki ma-pe kello 10-18 ja la kello 10-16.

Östermalmstorgilta lähtee katu nimeltä Humlegårdsgatan, jonka päässä sijaitsee ihana puisto nimeltä Humlegården. Puisto on mainio paikka eväspiknikille. Puistossa oli myös mukava terassiravintola Humlan, jonka ruokalistalta voi tilata esimerkiksi tacoja.

Jos nälkä yllättää, eikä jaksa kävellä ympäri kaupunkia ruokapaikkaa etsimässä, suuntaa Hötorgetin vieressä olevaan Kungshalleniin (Kungsgatan 44). Kungshallenissa on 15 ruokapaikkaa saman katon alla. Kungshallenin ravintolat tarjoavat ruokaa moneen makuun, mutta ympäristö ei ole yhtä kotoisia kuin kadunvarsiravintoloissa yleensä. Kungshallenissa kävimme yhtenä päivänä syömässä hyvää ruokaa kreikkalaisessa ravintolassa.

Hötorgetilta lähtevällä Slöjdgatanilla numerossa 9:n sijaitsee aivan ihana karkkikauppa Caramella. Caramella on auki ma-to 10.30-19.30 pe-la 10.30-21.30 ja su 12.00-21.30. Täältä löytyi myös tuliaiset kukkia kastelleelle naapurille.

Jos liikutte Kungsholmenin suunnalla, suosittelen ehdottomasti kävelemään rantaa pitkin ja nauttimaan kauniista maisemista. Norr Mälarstrandia pitkin kävellellessä tulee vastaan myös muutamia ihania terasseja, joissa voi hengähtää ja nauttia maisemista.

Meillä oli isovanhempien ansiosta mahdollisuus livahtaa useampana iltana myös iltakävelylle kaupungille. Monelle tuttu Vanhakaupunki on uskomattoman kaunis etenkin illan hämärtyessä, kun kadut alkaa hiljenemään ja katulamput syttyvät.

Kotiinpaluumatka sujui rattoisasti taas päivälaivalla Turkuun, josta matka vielä jatkui iltajunalla kotiin. Meillä oli mennen tullen oma hytti, jossa koko perhe pääsi nukkumaan päiväunia. Lapsille laivoilla riittää puuhaa monissa leikkihuoneissa ja pallomerissä.

Ensi vuonna mennään uudestaan Tukholmaan ja silloin on tarkoitus jatkaa matkaa junalla Kööpenhaminaan saakka. Tänä vuonna Kööpenhamina jäi väliin, vaikka viimeiset kuusi vuotta se on kuulunut kesäreissukohteisiimme. Kööpenhaminasta kirjoittelen vielä myöhemmin.